WAT IS DE BILTSE BEURSVLOER?

De Biltse Beursvloer is hét sprankelende ontmoetingsevenement van Samen voor De Bilt waar bedrijven en maatschappelijke organisaties elkaar vinden. Tijdens de Beursvloer handelen deelnemers met elkaar: niet in geld, maar in afspraken waarmee je iets voor een ander kunt betekenen.

Denk bijvoorbeeld aan helpende handen bij een praktische klus waar een maatschappelijke organisatie om verlegen zit, inzetten van zakelijke kennis voor een kleine stichting, of het eenmalig beschikbaar stellen van materiaal of middelen. Als dank biedt de ontvangende partij een tegenprestatie, waarmee de match gelijkwaardig wordt. Handelen op de Biltse Beursvloer is met gesloten beurs.

VOOR WIE IS HET?

Organisaties gevestigd in gemeente De Bilt: bedrijven, serviceclubs, zzp`ers, overheden, zorg- en welzijnsorganisaties, scholen, kerken, stichtingen en wijk- of gemeente brede werkgroepen.

WAT LEVERT HET OP?

Bedrijven tonen hun lokale maatschappelijke betrokkenheid en maatschappelijke organisaties krijgen werk gedaan dat anders vaak blijft liggen. Daarnaast levert het nieuwe contacten op: een groter netwerk of mooie samenwerkingsverbanden. En natuurlijk een goed gevoel om iets voor een ander te doen.

TIPS VOOR EEN SUCCESVOLLE BEURSVLOER

Tijdens de beursvloer staan vragen centraal die mensen met elkaar in contact brengt waardoor zij met elkaar de Biltse samenleving sterker maken. Om te zorgen voor een succesvol beursvloerbezoek, volgen hieronder enkele tips.

Tip 1: Hoe concreter, hoe beter

Dit geldt zowel voor het formuleren van je vraag en aanbod, als ook voor je gesprekken tijdens de beursvloer. Vertel kort en krachtig wie je als organisatie bent en geef concreet aan wat je wens is / wat je te bieden hebt. De tijd tijdens de beursvloer is beperkt, benut deze zo efficiënt mogelijk.

Tip 2: Gelijkwaardigheid

Bedenk dat bedrijven en maatschappelijke organisaties gelijkwaardige zakenpartners zijn. Je komt iets “halen” en je biedt ook een tegenprestatie aan waar de ander iets aan heeft. Veel maatschappelijke organisaties denken ten onrechte dat ze niets te bieden hebben, en komen naar de vloer om vooral te hálen. Een tegenprestatie is belangrijk, het maakt een match gelijkwaardig.

Tip 3: Wat kan ik vragen/bieden?

Als je je vraag en aanbod formuleert, ga dan uit van de 5 M`s. Je kunt vragen om: kennis/helpende handen van MENSEN, om MATERIALEN (of ruimte), je kunt vragen om MEDIA (vraag om meer/betere zichtbaarheid), of om MASSA. In het laatste geval maak je gebruik van iemands netwerk. (Kun je me in contact brengen met iemand die …..?) De 5e M, de vraag om MUNTEN, is taboe tijdens de maatschappelijke beursvloer.

Tip 4: Geven en nemen

Onderhandelen is geven en nemen. Het is niet realistisch om van de tegenpartij te verwachten dat zij zonder meer akkoord gaan met al je vragen. Wees niet te rigide met je vraag. Denk na over het effect van wat je wilt doen en denk niet teveel in middelen. Soms vergt het maken van een match “omdenken” voor beide partijen.

Tip(s) tijdens je bezoek aan de Beursvloer:

  • Kom vroeg! Zo kun je vast rondkijken en kennis maken met andere deelnemers
  • Zorg dat je opvalt, met flyers of banners, of bijzondere kleding (een bord)
  • Lees vooraf de lijst van vraag en aanbod door: wie wil je in ieder geval spreken? 
  • Wees duidelijk en concreet 
  • Is er een persoonlijke klik? Prima. Zo niet, maak ook geen match. Het opvolgen van de afspraken komt dan vaak slecht van de grond en leidt tot teleurstelling
  • Maak duidelijk hoe de ander het verschil maakt door de match 
  • Wees enthousiast!

Liever niet doen:

  • Vragen om een langdurige samenwerking of vaste vrijwilligers. Dat is voor een bedrijf vaak lastig in te vullen.
  • Vragen hoe je je omzet kunt vergroten, of andere geld gerelateerde vragen

Voorbeelden van vragen die je kunt stellen:

  • Beplanting & aanleg, snoeiwerk
  • Team wandelaars om met cliënten naar buiten te gaan
  • Fietsen met mensen met dementie
  • Uitje met bewoners, bijv. een ochtend naar de markt
  • Stageplaatsen voor stagiaires van XXX
  • Hulp bij werven vrijwilligers voor XXX
  • Workshop voor bewoners over bepaald thema
  • Juridisch/notarieel advies m.b.t. XXX
  • Sparringsuren bij opzetten marketing plan
  • Springkussen lenen voor uitje met kinderen
  • Ruimte voor een middagbijeenkomst met 40 pers.

Voorbeelden van zaken die je kunt bieden:

  • Plek voor teambuilding
  • Expertise in het omgaan met een bepaalde doelgroep
  • Ruimte/ locatie op een bijzondere plek (waar je normaal als bedrijf niet zo snel komt)
  • Koor/ muzikanten (voor een optreden tijdens een bedrijfsevent)
  • Kaartjes voor ……. als dank
  • Zelfgebakken taart met een verhaal
  • Persoonlijke ontwikkeling voor de vrijwilligers, krijgen een bijzondere ervaring

Aanmelden voor de Beursvloer:

Start typing and press Enter to search

X